Gastouder Serie #6 – Afscheid nemen!

Vandaag is het al weer tijd voor de laatste gastouder serie. Als vaste gastouder van een kindje heb jij vaak meer last van het hechten aan kinderen dan zij zelf, maar je zult ooit weg moeten bij het gezin! Ze zullen het misschien wel jammer vinden dat je gaat (dat ligt ook een beetje aan de leeftijd) maar over het algemeen doet het jezelf meer `pijn` dan hun. Vandaag wat tips over hoe je hier mee om kan gaan om het wat makkelijker te houden!

Ik heb alleen nog maar kindjes gehad die ik een jaar of 2 jaar heb gehad omdat ze dan naar school zijn gegaan! Als je binnenkomt bij een gezin krijg je een band zowel met het kind als de ouders. Ik heb 1 gezin gehad waarbij ik het niet erg vond om weg te gaan omdat ik het daar niet naar m`n zin had. Maar de rest van de gezinnen had ik wel moeite!

Een gezin waarbij ik binnen een week ineens te horen kreeg dat ik weg moest ik had hier een half jaar gewerkt maar toch als je 4 dagen van 8 tot 19:00 bij ze bent is het moeilijk. Ik kreeg een cadeautje en een slap uitleg waarom ik weg moest `het ligt niet aan jou, we kunnen je niet meer betalen` ik heb deze smoes nooit geloofd maar me erbij neer gelegd. Later heb ik bij een gezin gewerkt waarvan ik wist dat ik tot een bepaalde datum daar kon werken en dan kan je je daar op focussen. Die tijd werd met 3 maanden vervroegd omdat ze eerder naar school kon. Ik had het hier wat minder moeilijk mee omdat het op het laatst wat moeizaam ging!
Wat me wel zeer deed was mijn gezin wat ik hiervoor had, daar werd ik omdat ik me ziek melde met veel agressief gedrag aan de telefoon aan de kant gezet waarna ik alles voor dit gezin heb gedaan en ruim 1,5 jaar daar heb gewerkt. Ik heb geen afscheid of iets dergelijks kunnen nemen.

Zoals je kan lezen heb ik aardig wat situaties meegemaakt, maar wat doe je als je weg moet bij een gezin
– Zorg dat je in je achterhoofd houd dat het niet iets blijvends is, je bent gastouder voor kinderen meestal tot ze naar school gaat of na school.
– Bespreek met de ouders een eventuele einddatum (zonder bijzonderheden)
– Natuurlijk bouw je een band op maar realiseer je wel dat het je werk is en als jij weggaat zul je ze misschien nooit meer zien (tenzij ze in de buurt wonen natuurlijk)
– Afscheid nemen is nooit leuk, probeer dit voor jezelf zo aangenaam mogelijk te houden
– Bereid je gastkindjes erop voor dat je weggaat en tel ook de dagen met ze af
– Koop iets leuks voor de kindjes en eventueel de ouders
– En wel het belangrijkste is neem even tijd voor je afscheid, al is het maar dat alle kinderen en de ouders erbij zijn en dat je echt een een soort van eindgesprek kan hebben!

Hoe ga jij om met afscheid nemen van je gastkindjes?

 

getagged:

Geef een reactie

