Gastouder serie #4 – Opvoeding en Straffen

We hebben allemaal wel onze mening over opvoeding en hoe we straffen. Ja ook mensen zonder kinderen hebben hier een mening over en die wordt vaak ongevraagd gegeven. Als gastouder vind ik dat je in een lastig pakket zit wat dit betreft. Vandaag vertel ik jullie mijn ervaringen wat betreft dit onderwerp.

Ik vind het wel belangrijk dat dit onderwerp in het begin met de ouders wordt besproken. Het is niks als er misverstanden ontstaan omdat je beide anders straffen of dingen aanleren.

Opvoeding
Bij de opvoeding ligt het er natuurlijk ook aan of er een geloof in het spel is. Overleg heel goed wat de ouders goed vinden en wat niet. Als jij het normaal (of wel goed vind) dat een kind s`morgens voor de tv zit maar de ouders willen dit totaal niet dan kun je of compenseren door te overleggen misschien een uurtje, maar wat ik altijd doe is het gewoon accepteren. De ouders zijn tenslotte de belangrijke factor en zij bepalen wat ze belangrijk vinden voor hun kind en wat ze willen doorgeven. Ik heb verschillende gezinnen gehad waarbij er elke keer andere leefwijzes waren en daarbij mezelf aan de manier van de ouders heb aangepast. wil een ouder op 2 jarig leeftijd stoppen met een speen? dan help ik daarbij, wil een ouder dat het kind een bepaalde routine op een dag heeft dan houd ik me daaraan etc.

Straffen.
Straffen is voor iedereen anders, ieder heeft een grens waarbij je niet overheen moet gaan. Ook hierin heb ik verschillende situaties heb meegemaakt. Mijn grens is slaan, dat doe ik absoluut NIET, ook niet als dat de wijze van de ouders is. En na ervaring is het goed dat ik me aan deze grens weet te houden. Een tik op de billen bij kinderen met een luier oke als waarschuwing, een kind bij z`n arm beetpakken als waarschuwing dat kan maar slaan? nee bij mij niet toegestaan! Wees hier voor jezelf erg duidelijk in en houd je oren en ogen heel goed open, want ook dit kan te ver gaan. Hierover een andere keer. Ouders hebben natuurlijk hun eigen regels en jij als gastouder (zeker als je bij het kind thuis bent) zul je je daaraan (op zekere hoogte aan moeten houden) Als ze niet op de bank mogen springen, dan laat je dat niet toe, mogen ze niet alleen buiten spelen dan ga je met ze mee, zeggen de ouders na 3x waarschuwen moet hij/zij op de bank/op z`n kamer/ in de gang dan streef je deze regel na, dit is voor jezelf ook een stuk makkelijker en het kind weet bij iedereen waar die aan toe is.

Zoals je leest is het belangrijk dat je vooral zelf goed moet weten wat je doet en waar je grenzen liggen, het is niet erg om je grenzen te bespreken. Als jij vind dat de kinderen te lang in de hoek moeten en heb je daarvoor een goed argument? bespreek dit gerust misschien komen de ouders je wel tegemoet . Of heb je het idee dat de strafwijze van de ouders geen effect hebt, bedenk dan zelf een idee en overleg dit eens!

Opvoeden en straffen is niet iets makkelijks en het is iets waar je goed bij moet blijven en moet blijven overleggen zodat er geen misverstanden ontstaan!

Volgende week kom het onderwerp kindermishandeling aan bod dus heb je hier specifieke vragen over laat die dan hieronder achter en ik zal proberen antwoord te geven.

Heb jij nog vragen over dit onderwerp?

getagged:

Geef een reactie

