Gastouder serie #2 – De keuze thuis of aan huis!

Vorige week vertelde ik je hoe je gastouder kunt worden, vandaag gaat het over de keuze en consequenties of je bij jezelf in huis kindjes wilt opvangen of als je naar de kinderen toegaat, er zijn namelijk nogal wat regeltjes waar aan voldaan moet worden.

Zelf pas ik al jaren op bij de mensen aan huis, dit is een bewuste keuze omdat ik ten eerste zelf geen kinderen heb en daardoor mijn huis niet is `aangepast` en omdat ik vind dat een kind in zijn eigen omgeving het best opgroeit (maar deze mening hoef je niet met mij te delen)

Gastouder bij jezelf thuis.
Besluit je om kinderen bij je thuis te laten komen dan kan dat niet zomaar.
Je huis moet bijvoorbeeld kindvriendelijk zijn, denk hierbij aan (goedgekeurde) slotjes op kasten, keukenkastjes etc. Er moet voor elke kind wat je opvang (onder de 1,5jr) een slaapruimte beschikbaar zijn, dus vang jij bijvoorbeeld 3 kindjes onder die leeftijd op, op zelfde dagen zul je dus 3 bedjes moeten hebben. Het huis moet rookvrij zijn, schoon, er moeten op bepaalde plaatsen rookmelders hangen, traphekjes, huisdieren moeten voor ouders natuurlijk geen probleem zijn, er moet een goede speelomgeving zijn, een goede buitenspeelplaats en verder natuurlijk een EHBO doos, brandblusser, blusdeken! Bij meer dan 4 kindjes heb je een achterwacht nodig (dit is iemand die in geval van nood direct kan inspringen) Eventueel kun je bij de GGD de officiële controle lijst opvragen.

Je kan er als gastouder zelf voor kiezen om luiers en eten te kopen maar je kan ook in overleg de ouders het mee laten geven, zorg dan wel dat je iets achter de hand hebt voor eventuele ongelukjes!

Elke GGD controleur is anders, de èèn is wat soepeler dan de ander maar over het algemeen zijn dit wel de punten die je zelf moet bekostigen, in de gaten houden en zorgen dat alles in orde is! Er komt normaal 2x per jaar een persoon van de GGD langs om alles langs te lopen.

Gastouder bij de kinderen thuis
Als je gastouder bij de kinderen in huis bent hoef je natuurlijk al deze bovenstaande activiteiten niet te doen! Je komt op afgesproken tijdstip bij het gezin binnen en alles is daar (normaal gesproken) aanwezig. Ook daar komt de GGD deze punten controleren maar dit is dan verantwoording van de ouders, uiteraard kun je hier zelf op letten want het gevolg is als de punten niet in orde zijn dat de GGD het niet goedkeurt en je dus als gastouder daar niet mag komen (officieel)

Het voordeel van gastouder aan huis is dat je natuurlijk meerdere kindjes kunt opvangen (max 6) en als gastouder bij kinderen thuis heb je vaak die optie niet dus heb je 1 gezin en daar doe je het mee.

Mijn droom is als ik later kinderen mag krijgen om een gastouderplek hier te creëren zodat ik zelf kindjes hier thuis kan opvangen (om ook genoeg aandacht aan mijn eigen kinderen te kunnen geven) Maar voor nu ben ik tevreden en vind ik het niet erg om bij de kindjes zelf thuis te komen, vaak zijn kinderen dan wat makkelijker, slapen ze beter en ze weten waar ze hun speelgoedjes kunnen vinden en wat van hun is.

Dus de keuze ligt bij jezelf en waar je zelf de middelen voor hebt.

Wat zou jij fijner vinden? of welke situatie is bij jou van toepassing?

getagged:

Geef een reactie

