Mathieu zijn hobby: Vliegtuigen!

Iedereen heeft wel een hobby of iets wat die graag doet, waarbij ik graag computer, shop en voorheen scrapte heeft Mathieu natuurlijk ook zijn hobby. Vandaag verteld hij wat dat is en wat hij daar allemaal mee doet!

Hai Ik ben Mathiëu de vriend van Patricia.
Zei heeft mij gevraagd om eens een leuk blogje over mijn hobby te schrijven.
Ik zal hier een leuk verhaaltje vertellen over hoe ik ooit met mijn hobby begonnen ben.
Mijn hobby is dus vliegtuigen spotten, sparen en repainten voor Flightsimulator
Toen ik geboren werd in 1985 toen duurde het niet lang voor ik een vliegtuig enthousiast was.
Toen ik 3 maanden jong was toen lag ik al in de kinderwagen langs de baan van Schiphol.

Dus je kan eigenlijk wel zeggen dat het met de pap ingegoten is haha. Toen ik ging proberen te praten toen kwam er al gauw het word TUIG uit mijn geschretter… kijk tuig kijk tuig, en sindsdien is het niet meer opgehouden haha.
Toen ik eenmaal de leeftijd had dat ik zelf dingen kon gaan doen op de fiets enzovoort werd ik wat fanatieker met de vliegtuig hobby, ik zat in Overschie (Rotterdam) op school, niet ver van Rotterdam Airport vandaan. Toen ik in de hogere groepen terecht kwam probeerde ik op de eerste dag van het school jaar een plekje bij het raam te vinden zo dat ik heel het jaar daar me vaste zitplaats had. Vaak lukte dat haha ik kon vanuit daar precies zien wat voor vliegtuigen er aan kwamen en weg gingen omdat ze daar precies langs kwamen. In de vrije tijd, pauzes tussen de lessen door zat ik dan ook vaak vliegtuigen na te tekenen op papier. Waar ik soms wel is te fanatiek in leefde dat ik een waarschuwing van me leraar(es) kreeg. In de tussen pauze fietste ik vaak ook nog even langs het vliegveld om daar vliegtuigen te gaan kijken maar ja dan was het ook zo voorbij en moest ik me altijd haasten om op tijd terug op school te zijn en dat was vaak maar net of net niet haha. Na school dan was ik veel op het vliegveld terug te vinden. Zeker als er nog leuke chartervluchten waren voor voetbalwedstrijden of iets degelijks dan was er altijd wel wat interessants te beleven… in de jaren ging je ook steeds meer mensen kennen waardoor ik op een gegeven moment mee mocht over het platform en landingsbaan ect. Zo heb ik toen in 2007 deze mooie nieuwe VLM kist mogen fotograferen van af het platform.

In 1995 rond dat jaar kregen we onze eerste computer geloof ik. Ik begon met microsoft flightsimulator in 1995, samen met mijn vader vloog ik via het netwerk samen de wereld rond. Van een joystick tot echt vliegstuur gingen we over en naar mate de ervaring vorderde met FS (Flight Simulator) gingen we addons in FS, zetten en later ook repaints van verschillende vliegtuig maatschappijen te downloaden en in fs teinstaleren.
Naarmate dat steeds beter ging wilde ik ook zelf wel eens gaan repainten maar ik wist niet wat je daar voor nodig had en hoe dat verder allemaal in zijn werk ging. Door via via in contact te zijn gekomen leerde ik repainten. Mijn begin carrière van het repainten begon zo in 1999. Mijn eerste repaint was toen voor FS-98

Ik repainte toen nog voor prive gebruik en deed ze verder niet online zetten. Nadat microsoft de versies van FS vernieuwde moest ik ook weer mee met de vernieuwde programma`s
zo ging ik painten voor Fs2000, FS2002, FS2004 en FSX En het volgende resultaat was dus al

FS2000

FS2002

FS 2004

FSX

Door dat ik hier en daar wat repaints aan gevraagd kreeg besloot ik dan ook een eigen website te gaan opzetten met een soort virtueel bedrijf.
Door inspiraties op te doen van youtube filmpjes over vliegtuigen spuiten heb ik dan ook een loods na gemaakt voor FS zodat het net echt lijkt.
Zodoende is dus Aircraft Painting Service Stellendam (APSS) ontstaan. WEBSITE.
Daar bleef het niet bij. Met de Kerst rond 1998 of 1999 weet ik niet precies meer kreeg ik eens een keer een Kerst fooitje. Ik ben toen samen met mijn vader naar een hobby zaak geweest in Rijswijk waar val alles op gebied van treinen en model(bouw)vliegtuigen te koop is.
Ik was toen helemaal verkocht van een Boeing 777-300 van de Boeing House Company kleuren.

Die heb ik toen ook gekocht. Mijn vader zei toen van wat moet je er mee haha maar dat moest ik zelf maar weten. Niet wetende dat na ruim 15 jaar haast 1300 modellen in de collectie zitten. Ik ben op dit moment ook bezig met een vliegveld boven op de zolder allemaal in de schaal 1:500. Waar ik nog wel een poosje mee zoet ben je moet maar als voorbeeld nemen dat een autootje rond de halve cm breed is en a 1cm lang. Een poppetje zo’n 4mm hoog is. Dus allemaal een erg priegel werk. Hier een aantal foto’s

Hier zie je dus hoe klein het allemaal is. Maar toch erg veel ruimte vraagt.
Ik heb ook nog een aantal vitrines staan omdat ik lang niet alle vliegtuigen die ik heb kwijt kan op het vliegveld zo heb je hier een aantal plaatjes van 1 van me vitrines.

Zo is dus mijn hobby ontstaan. Hier nog een paar foto’s van het vliegtuig spotten in Parijs waar je overigens een foto permissie bij je moet hebben om foto’s te mogen maken daar.

Kende jij deze hobby al? en wat is jou hobby?

getagged:,

Geef een reactie

