Mijn werk als gastouder!

1

Ik krijg soms vragen over mijn werk als gastouder zoals: Hoe kom je erop om dat werk te doen om jou leeftijd? is dat nou geen luizenbaan? Verdien je daar nou wat mee? wat doe je zo al op zo`n dag? Hoe zit dat met bureau`s? Nou vandaag dus een blogje gewijd aan mijn werk als gastouder.

Mijn weg naar dit werk!
In de 4de van het VMBO kreeg ik het in mijn hoofd (na een snuffelstage) om verder te gaan leren als kinderleidster! Mijn leraren op school keken best wel op omdat ik net een succesvolle stage in een tuincentrum achter de rug had en daar erg enthausiast over was (ik kon zelfs een weekendbaantje daar krijgen) Maar nee, m`n besluid stond vast, ik wilde kinder(peuter)leidster worden. Na overleg en veel gedoe met het zoeken van een school ben ik terecht gekomen in Spijkenisse op het Zadkine College. Helemaal alleen (want de rest van mijn klasgenootjes gingen naar een school hier in de omgeving) bezocht ik die school. Ik moest eerst 2 jaar Helpende Welzijn 2 volgen om in te kunnen stromen op SPW3, nou zo gezecht, zo gedaan. Een super leuke tijd daar gehad, diploma behaald en dan bam. SPW3. En wat haatte ik het. Na een jaar besloot ik te stoppen met de opleiding, na veel zoeken `wat vind ik leuk, wat kan ik` kwam ik viavia terecht bij een gastouderbureau. Met kinderen werken wilde ik wel maar niet in grote groepen. Ik werd door dat bureau het 1 en ander verteld en binnen een paar weken hadden ze een gezin gevonden. Een gezin met 4 jongens (waarvan 1 autishme en 1 ADHD) een super leuk gezin waar ik een half jaar heb gewerkt. Door omstandigheden in het gezin moest ik stoppen. Na nog 4 andere gezinnen te hebben gehad werk ik nu bij een super leuk gezin met een meisje van 1,5jr. Ik werk 4 dagen van 7:00-14:30

Maar wat doe je nou op zo`n dag?
Ik begin om 7:00, wat dus betekend dat ik om 5:30 uit bed ga (4dagen) Als ik aankom (bij mijn huidige gezin) slaapt de kleine nog, ik neem met de vader de dag van gister door en of er nog bijzonderheden zijn. We hebben een schriftje gemaakt waarin moeder nog wat schrijft als het nodig is. Zei gaat namelijk al veel eerder weg dus ik zie haar s`morgens niet. Als vader om 7:15 vertrekt kijk ik wat tv of bereid ik de dag voor, Fruit uit de vriezer, brood uithalen (mocht dit nodig zijn) Zorgen dat alles een beetje opgeruimd is, de katten naar buiten (en weer naar binnen) en dan wachten. Voor 9u wordt ze vaak wakker. Dan haal ik haar uit bed, neem ik haar mee naar beneden en eten we haar ontbijt (bambix) als dat gedaan is drinken we samen wat en kijken we wat tv (even lekker wakker worden) Rond 10:00 geef ik haar fruit en dan is het tijd om te wassen, tanden poetsen, ochtend liedje, vitamine`s, insmeren van haar zalf (tegen exceem) mooie kleertjes uitzoeken en dan ben je toch alweer gauw 15min. bezig. Daarna gaan we als het lekker weer is een rondje lopen maar met slecht weer spelen we binnen, lezen we boekjes, zorg ik tussendoor dat de katten de deur uit en in kunnen, let ik erop dat ze goed drinkt (waar nodig doe ik wat huishoudelijke klusjes zoals de vaat legen of stofzuigen) knutselen we wat en spelen we met de blokjes en wordt de luier verschoond. Dan rond 12:15 gaan we eten 2 boterhammen die ze zelf opeet wat dus soms wel even duurt 😛 Daarna speelt ze nog wat of kijken we wat tv en dan gaat ze rond 13:00/13:30 naar bed en ruim ik al het speelgoed op, de vaat vul ik met onze spulletjes en wacht ik tot het 14:30 is, waarna ik even een overdracht met mama doe, die dan ook moe is en haar hart even uitlucht, helemaal niet erg natuurlijk!

Wat ik verdien is natuurlijk prive maar reken niet op een mega salaris, ik heb natuurlijk nu maar 1 kindje, en ik ben bij de ouders thuis. Kijk als je meerdere kindjes hebt (ik wordt per kind, per uur betaald) verdien je meer, ben je gastouder bij jezelf thuis dan verdien je ook weer meer, dus het hangt van meerdere dingen af.

Je bent eigenlijk heel de dag met het kind bezig en als het slaapt heb je `pauze` Je begint wanneer de laatste ouder het huis uitgaat en je dag eindigt als de eerste ouder weer binnenkomt. Veel verschild het niet met een echte baan, ik heb het geluk dat ik nu met dit gezin vaste tijden heb, maar met mijn andere gezin begon ik om 6:30 en was het maar de vraag hoelaat ik klaar was (ouders werkte in de transsport) het kwam weleens voor dat ik om 20:00u nog niet thuis bent.

Vertrouwen opbouwen, behouden, zorgen dat ouders je vertrouwen met hun dierbaarste bezit. Hopen dat het kind niet bang van je is en ook die dus vertrouwen in je heeft. Dat is de belangrijkste taak, vooral in het begin.

Welke opleiding heb ik gedaan?
Nou zoals je kon lezen heb ik zoeizo Helpende Welzijn niveau 2 en verder heb je een certificaat EBHO (gericht op kinderen) nodig die je elk jaar moet herhalen. Ook krijg je van gastouderbureau`s cursus aangeboden, laatst had ik er 1 van kindermishandeling en hoe dat te herkennen. Verder moet je een VOG (verklaring omtrent gedrag) aanvragen en komt om de zoveel tijd de GGD aan de deur voor controle van de omgeving en je kennis als gastouder.

Ik vind het werk echt heel leuk en ondanks dat ik er vroeg uit moet zou ik op het moment niks anders willen. Als wij later misschien kinderen mogen krijgen dan zal ik misschien ook kinderen hier kunnen opvangen zodat ik niet meer van huis hoef, maar voor nu vind ik dit een prima oplossing.

Dit was wel zo`n beetje mijn verhaal, mocht je nog vragen hebben over het gastouder zijn of iets dergelijks dat altijd vragen hier in de comments of je kan ook een mailtje sturen!

Wat voor werk/studie doe jij op dit moment?

getagged:,

One thought on “Mijn werk als gastouder!

  1. anothertool 13 januari 2014 om 08:47 Reply

    Heel interessante job, vind ik!
    Ik ben van België, dus bij ons heet dat allemaal wat anders als bij jou. Ik heb een opleiding Jeugd- en Gehandicaptenzorg gedaan (die naam is nu veranderd naar Opvoeder/Begeleider). Ik heb 2 zomers iets gelijkaardigs gedaan, maar meer als een soort vakantiejob. Via de manege waar ik lesgaf, kwam ik in contact met een gezin met een dochter en een zoon. Hun dochter was zwaar meervoudig gehandicapt en kon dus niets zelf. Niet praten, niet eten, niet stappen, niets vastpakken, … En daar ging ik dan elke week enkele dagen bij oppassen. Was ook heel erg fijn om te doen. Maar dan ben ik beginnen werken en kon het niet meer, jammer genoeg!
    Ik denk wel dat het bij ons een andere naam heeft dan gastouders, maar daar ben ik niet echt zeker van 🙂
    Echt leuk voor je, ben stiekem een beetje jaloers, haha!

Geef een reactie

